Nagroda im. Roberta Roszaka

Wyróżnienie przyznawane przez Członków Stowarzyszenia „PROGRES” za najlepsze wydawnictwo muzyczne za dany rok. Na wyróżnienie mogą liczyć polskie zespoły muzyczne z gatunku rocka progresywnego. Ogłoszenie laureata odbywać się będzie zawsze w marcu każdego roku, w rocznicę powstania stowarzyszenia. Wyróżnieniu patronuje nasz przyjaciel ś.p.Robert Roszak, członek stowarzyszenia, który tak przedwcześnie nas opuścił. Robert był dziennikarzem muzycznym, organizatorem wielu koncertów, no i przede wszystkim wielkim miłośnikiem i propagatorem rocka progresywnego.

Konkurs ma dwie fazy. W pierwszej jego części, spośród wszystkich polskich wydawnictw członkowie Stowarzyszenia wskazują po pięć pozycji. Do finału zakwalifikowanych zostaje pięć albumów, które zdobyły największą liczbę głosów. W drugie, finałowej fazie, każdy z członków Stowarzyszenia wybiera jedną pozycję. Analogicznie, konkurs wygrywa płyta, która zdobyła największa liczbę głosów.

 


VII EDYCJA – podsumowanie roku 2017

Znalezione obrazy dla zapytania yesternight the false awakeningSą takie projekty, których istnienie przez długi czas funkcjonuje tylko „na papierze”. Niby zespół istnieje, bo się nie rozwiązał, ale o czynnych działaniach ni widu ni słychu. Tak się jakoś stało, że wokół bydgoskiego YESTERNIGHT pozornie nic się nie działo. Pozornie! Bowiem okazało się, że Panowie: Marcin Boddeman – wokal, Kamil Kluczyński – perkusja/produkcja oraz Bartek Woźniak – gitary tak naprawdę od jakiegoś czasu maja już nagraną i wyprodukowana płytę, która czeka tylko na przysłowiową kropkę nad „i”. Wreszcie w 2017 roku album „The False Awakening” wygląda na światło dzienne i okazuje się być… SUPERPRODUKCJĄ, zawierającą muzykę na którą czeka wiele osób! Oficjalna premiera płyty miała miejsce własnie podczas występu Yesternight na naszym Festiwalu. Gorąco przyjęci muzycy z pewnością nie żałowali, że dali się namówić na wydanie owej płyty. Okazało się bowiem, że traktowane nieco po macoszemu, dziecko rozeszło się niczym bestseller a liczne recenzje w portalach muzycznych, a nawet w „Teraz Rocku” potwierdziły jakość tego materiału.

Obok YESTERNIGHT w finale VII edycji naszego Plebiscytu znalazła się rekordowa liczba wydawnictw. Wszystko to w związku z równą ilością punktów zebranych podczas głosowania przez kilka z nich. Oto finaliści: Believe – Seven Widows, HellHaven – Anywhere Out Of The World, Krzysztof Lepiarczyk – Jakżeż ja się uspokoję, Lion Shepherd – Heat, Lunatic Soul – Fractured , Retrospective – Re:Search oraz Laureat Yesternight – The False Awakening

 


VI EDYCJA – podsumowanie roku 2016

c4023a679cc9e5fe53132cb6a8ba8f54W historii naszego Festwialu jest kilku wykonawców, którzy na jego scenie pojawili się więcj niż jeden raz. Do takich grup należy warszawska formacja LOVE DE VICE, której album „Pills” został laureatem Nagrody im. Roberta ‚RoRo’ Roszaka podczas 11. Festiwalu Rocka Progresywnego im. Tomasza Beksińskiego.  Zespół stawił się po odbiór Nagrody w licznym gronie, choć już bez swojego dotychczasowego wokalisty. Album „Pills” to kawał świetnej roboty, choć to nie do końca stricte progrockowa produkcja. Jednak dla wielu fanów rocka progresywnego w muzyce nie wszystko musi być „połamane” do granic możliwości. Album „Pills” do doskonała pozycja choćby po to, by zaczerpnąć odrobinę wytchnienia od rzeczy bardziej „zakręconych”!Zespół LOVE DE VICE nagrał tą płytę w składzie: Paweł Graneckiśpiew, gitara akustyczna, Andrzej Archanowicz gitara elektryczna, Krzysztof Słabyinstrumenty klawiszowe, R.i.P.gitara basowa oraz Tomasz Kudelskiperkusja z gościnnym udziałem wokalistki Kasi Graneckiej.

Obok LOVE DE VICE do finału zakwalifikowały się następujące wydawnictwa: MELLER GOŁYŹNIAK DUDA – Breaking Habits, RIVERSIDE – Eye Of the Soundscape, TIDES FROM NEBULA – Safehaven oraz VOTUM – :ktonik

 


V EDYCJA – podsumowanie roku 2015

Riverside_LFTMW 5-lecie istnienia naszego Stowarzyszenia także i finał piątej edycji Plebiscytu na najlepszy polski album z gatunku ‚rock progresywny’ za rok 2015 nabiera wyjątkowego i symbolicznego wymiaru. Niestety okoliczność ta jest powiązana ze smutnymi zdarzeniami w zespole, który w tym roku otrzyma nasze wyróżnienie… Tegoroczną Nagrodę im. Roberta ‚RoRo’ Roszaka zdobywa zespół RIVERSIDE za album „Love, Fear and the Time Machine”. Wielka szkoda, że nie będziemy mogli wręczyć trofeum całej czwórce. Niestety tak się stało, że Gru odszedł tam gdzie czas stoi w miejscu i gdzie trwa wieczny koncert… Tym niemniej muzykom warszawskiej formacji należą się wielkie gratulacje za wspaniałą płytę, a pozostałym finalistom za walkę do końca, bowiem stawka znów była wyrównana. Obok Riverside do finału zakwalifikowali się:

ABSTRAKT – Limbosis; ARLON – Mimetic Desires; BRAIN CONNECT – Think Different; STATE URGE – Confrontation

Zespół Riverside album „Love Fear and the Time Machine” nagrał w składzie:

Piotr Grudziński – gitary, Mariusz Duda – wokal i bas, Michał Łapaj – instr. klawiszowe oraz Piotr Kozieradzki – perkusja

 


IV EDYCJA – podsumowanie roku 2014

Maze_Of_Sound_SUNRAY_front3W IV edycji Plebiscytu wyróżnienie otrzymał zespół MAZE OF SOUND za album zatytułowany „Sunray”. To właśnie Łodzianie zdobyli najwięcej punktów, choć trzeba od razu zauważyć, że podczas tej edycji rozpiętość punktowa była bardzo wyrównana, a walka o trofeum trwała do ostatniej chwili. Przypominamy także że obok zespołu Maze Of Sound w finale znaleźli się:

JERZY ANTCZAK – Ego, Georgius, LUNATIC SOUL – Walking On A Flashlight Beams, MILLENIUM – In Search Of The Perfect Melody, THE WHITE KITES – Missing

Zespół Maze Of Sound album „Sunray” nagrał w składzie:

Piotr Majewski – instr. klawiszowe, Jakub Olejnik – wokal, Rafał Galus – gitary, Maciej Kuliberda – gitary, Bartek Sapota – bas oraz Grześ Śliwka – perkusja

 

 

 


III EDYCJA – podsumowanie roku 2013

State_urge_-_White_Rock_Experience_200Podczas III edycji naszego Plebiscytu do finałowej piątki zakwalifikowali się: ARLON – On The Edge, RIVERSIDE – Shrine Of New Generation Slaves, STATE URGE – White Rock Experience, TENEBRIS – Alpha Orionis oraz TIDES FROM NEBULA – Eternal Movement. Tym razem laureatem tego wyróżnienia został zespół State Urge, który w 2013 roku wydał znakomicie przyjęty album “White Rock Experience”.

Najlepszą definicję muzyki, jaką czterej młodzi Panowie zaprezentowali na swym debiutanckim albumie można znaleźć na ich stronie internetowej (http://stateurge.com/) na której piszą: „white rock – autorski gatunek. Z jednej strony głęboko zakorzeniony w klasycznym rockowym brzmieniu, a z drugiej strony niepretensjonalny i świeży, a ponad wszystko emocjonalnie szczery”.

State Urge to:

Marcin Bocheński (perkusja), Marcin Cieślik (gitary, wokal), Krystian Papiernik (gitara basowa), Michał Tarkowski (instrumenty klawiszowe)

 


II EDYCJA – podsumowanie roku 2012

Laureatem drugiej edycji został zespół Retrospective za album „Lost In Perception” wydany w roku 2012. W finałowej stawce znalazły się jeszcze albumy: ALBION – The Indefinite State of Matter; ANANKE – Shangri-La; QUIDAM – Saiko oraz MOONRISE – Stopover – Life.

Album „Lost In Perception” jest drugą płytą leszczyńskiego Retrospective. Nie ma jakiegoś stałego tematu koncepcyjnego, choć jak mówią muzycy, tematem wspólnym wszystkich utworów są ludzkie problemy, codzienne życiowe dylematy i labirynty myśli które przewijają się przez teksty. Album, wydany nakładem niemieckiego wydawnictwa Progressive Promotion Records zbiera bardzo dobre recenzje nie tylko w Polsce, ale i za granicą.

Album został zagrany w składzie, w jakim zespół wystąpił 7 lipca 2012 roku podczas VI Festiwalu Rocka Progresywnego w Gniewkowie:

Jakub Roszak  (wokal)
Alan Szczepaniak  (gitary)
Maciej Klimek  (gitary)
Beata Łagoda  (instrumenty klawiszowe, wokal)
Łukasz Marszałek  (bas)
Robert Kusik  (perkusja)

 

 


I EDYCJA – podsumowanie roku 2011

Pierwszym laureatem wyróżnienia został zespół Hipgnosis za album „Relusion” wydany w roku 2011. W finale rozgrywki znalazły się jeszcze cztery albumy: Figuresmile „In Between”, Joseph Magazine „Night Of The Red Sky”, Tune „Lucid Moments” oraz Xanadu „The Last Sunrise”.

Album „Relusion” został wydany pod koniec 2011 roku. Tytuł w zamyśle jest połączeniem dwóch słów: „religion” i „delusion”. Temat płyty jest zainspirowany książką Richarda Dawkinsa „Bóg Urojony” („God’s Delusion”). To koncept album, ale w odmiennym niż normalne rozumieniu tego słowa. Jest pewnego rodzaju manifestem, ale jedynym tak naprawdę przesłaniem nie jest nakłanianie kogokolwiek do żadnej idei – kładzie nacisk na zmuszenie odbiorców do samodzielnego myślenia, a nie powielania cudzych opinii. To uwypuklenie radości życia, pobudzenia świadomości własnej wartości i wielkości człowieka, jako cząstki Przyrody i Kosmosu.
Płyta zawiera ok. 72 minuty muzyki, a składa się na nią 6 utworów.

Każdy z nich to opis pewnej myśli lub sytuacji, ale bez narzuconej interpretacji. Brak konkretnego tekstu ( KuL śpiewa we własnym, wymyślonym przez siebie języku, choć czasem łączy to się z angielskim ) pozwala z dużą dowolnością interpretować przekaz, dopasować go do siebie. Zmusza do MYŚLENIA.

Album został zarejestrowany w składzie:

SeQ – instrumenty klawiszowe, perkusja, programowanie
KuL – vocal
PiT’u – bas, vocal
ThuG – instrumenty klawiszowe
Ijon – instrumenty klawiszowe
Prince Olo – gitara

oraz gościnnie

Marcin Kruczek – gitara