Nagroda im. Roberta Roszaka

Wyróżnienie przyznawane przez Członków Stowarzyszenia „PROGRES” za najlepsze wydawnictwo muzyczne za dany rok. Na wyróżnienie mogą liczyć polskie zespoły muzyczne z gatunku rocka progresywnego. Ogłoszenie laureata odbywa się zawsze w marcu każdego roku, w rocznicę powstania stowarzyszenia. Wyróżnieniu patronuje nasz przyjaciel ś.p.Robert Roszak, członek stowarzyszenia, który tak przedwcześnie nas opuścił. Robert był dziennikarzem muzycznym, organizatorem wielu koncertów, no i przede wszystkim wielkim miłośnikiem i propagatorem rocka progresywnego.

 

Konkurs ma dwie fazy. W pierwszej jego części, spośród wszystkich polskich wydawnictw członkowie Stowarzyszenia wskazują po pięć pozycji. Do finału zakwalifikowanych zostaje pięć albumów, które zdobyły największą liczbę głosów. W drugiej, finałowej fazie, każdy z członków Stowarzyszenia wybiera trzy pozycje z pięciu nominowanych. Analogicznie, konkurs wygrywa płyta, która zdobyła największa liczbę głosów.

 

Nagroda z roku na rok staje się coraz bardziej poważanym wyróżnieniem, w środowisku muzyków i fanów tego typu gatunku muzycznego. Jest jedynym takim wyróżnieniem w naszym kraju.

 

XII EDYCJA – podsumowanie roku 2022

Laureatem dwunastej edycji został zespół Millenium za album Tales From Imaginary Movies wydany w roku 2022. Płyta została nagrana z nowym wokalistą Dawidem Lewandowskim. Lista utworów: 1.Tales from Imaginary Movies (The Opening Credits ) 2.Invisible Superhero 3.A World Full Of Spies 4.Brightness Hidden In The Dark 5.A comedy Of Love 6.The Sounds Of War 7.Memories In Tears 8.Second Earth 9.Tales from Imaginary Movies (The End Credits ). Album ten został nagrany w składzie: Ryszard Kramarski – keyboards & acoustic guitars, Dawid Lewandowski – vocal, Piotr Płonka – guitars, Krzysztof Wyrwa – bass, Grzegorz Bauer – drums. Pamiątkowy dyplom został wręczony laureatom tradycyjnie podczas Festiwalu Rocka Progresywnego im. Tomasza Beksińskiego – jego 17. Edycji, w dniu 2 lipca w Toruniu. Zespół MILLENIUM był tego dnia jedną z gwiazd imprezy.

 

Finalistami Plebiscytu w tej edycji byli także (w kolejności alfabetycznej): COLLAGE – OVER AND OUT Collage official HERE ON EARTH – NIC NAM SIĘ NIE NALEŻY Here on Earth MR GIL – LOVE WILL NEVER COME Mr Gil RETROSPECTIVE – INTROVERT Retrospective.

Ku naszej radości prawie wszyscy wymienieni Laureaci zagrali wspaniałe koncerty podczas 17. edycji Festiwalu Rocka Progresywnego im. Tomasza Beksińskiego 2023, który odbył się w dniach 1-2 lipca 2023 r. w Gniewkowie i Toruniu.

 

 


 

XI EDYCJA – podsumowanie roku 2021

Nagrodę zdobył album wydany w 2021 roku pn. Light Entanglement Machine – 2021. Jego pomysłodawcą i kompozytorem utworów, które ukazały się na wydanej właśnie przez Lynx Music płycie, jest Przemysław Piekarz. Zawodowo zajmuje się fizyką, a w latach 2007-2011 – występując pod pseudonimem Ijon – był klawiszowcem w zespole Hipgnosis. W nagraniach, oprócz samego pomysłodawcy i kompozytora, obsługującego syntezatory Przemysława Piekarza, wzięli udział m.in. Grzegorz Bauer (perkusja), Krzysztof Wyrwa (gitara Warr), Bartłomiej Bochniak (bas), Wojciech Bochniak (elektryczna i klasyczna gitara), Filip Wyrwa (gitary) i Joanna Hebda (skrzypce). Pamiątkowy dyplom został wręczony laureatom tradycyjnie podczas Festiwalu Rocka Progresywnego im. Tomasza Beksińskiego – jego 16. Edycji, który odbył się w dniach 2-3 lipca 2022 r. w Gniewkowie i Toruniu.

 

Finalistami Plebiscytu w tej edycji byli także (w kolejności alfabetycznej): AMAROK – HERO, GALLILEOUS – FOSFOROS, LESS IS LESSIE – THE ESCAPE PLAN, PALE MANNEQUIN – COLOURS OF CONTINUITY, YENISEI – REFLECTIONS.

 

 


X EDYCJA JUBILEUSZOWA – podsumowanie roku 2020

Dzień 11 marca to data powołania do życia Stowarzyszenia Inicjatyw Niezależnych PROGRES, które w tym roku (2021) obchodzi swoje 10 Urodziny. Co roku, tego właśnie dnia ogłaszamy wyniki kolejnych edycji naszego wewnętrznego plebiscytu „Nagroda im. Roberta RORO Roszaka”. W tym roku przypada także 10. Jubileuszowa Edycja Nagrody. W roku naszych samych jubileuszy trofeum zdobywa Maciej MELLER za wydany w 2020 roku album zatytułowany „Zenith”. Lista utworów: 1. Aside, 2. Knife, 3. Plan B, 4. Halfway, 5. Frozen, 6. Fox, 7. Trip, 8. Magic. Album ten został nagrany w składzie: Maciej Meller – gitary, mandolina, gwizdanie, Krzysztof Borek – wokale, Robert Szydło – bass, Łukasz Damrych – klawisze, Łukasz Sobolak – perkusja.

 

Finalistami Plebiscytu w tej jubileuszowej edycji byli także (w kolejności alfabetycznej): Acute Mind – Under The Empty Sky, Millenium – The Sin, The Ryszard Kramarski Project – Kay & Gerda, The White Kites – Devillusion.

 

 


IX EDYCJA – podsumowanie roku 2019

Laureatem dziewiątej edycji został zespół Lebowski za album „Galactica” wydany w roku 2019. Utwory: Solitude of Savant; Midnight Syndrome; Goodbye My Joy; White Elephant; The Doosan Way; Galactica; Slightly Inhuman; Mirage Avenue; The Last King. Album ten został nagrany w składzie: Marcin Grzegorczyk – gitara; Marcin Łuczaj – instrumenty klawiszowe; Ryszard Łabul – gitara basowa; Krzysztof Pakuła – instrumenty perkusyjne. Należy wspomnieć, że gościnnie w realizacji materiału uczestniczyli: Markus Stockhausen (flugelhorn), Marek Żak (gitara basowa), Marcin Marcinkowski (klarnet), Katarzyna Dziubak (wokal), Dariusz Kabaciński (mandolina) i Krzysztof Ciesielski (kontrabas). Wszystkie kompozycje są autorstwa duetu Grzegorczyk – Łuczaj. Wydawnictwo: Cinematic Media.

 

Finał Plebiscytu zasilili także (w kolejności alfabetycznej): Abstrakt „Post Sapiens 101” , Millenium – „The Web” , Retrospective – „Latent Avidity” oraz Tides From Nebula „From Voodoo To Zen”.

 


VIII EDYCJA – podsumowanie roku 2018

Przywiązanie do klasyki gatunku to w dzisiejszych czasach coraz rzadsza sprawa. Brzmienia się zmieniają, wraz z postępującą techniką, ze zmieniającymi się trendami, za pędem w kierunku uwielbienia fanów. Nie wszyscy jednak podchodzą do swojej twórczości w ten sposób. W 2018 roku wrocławska KATEDRA wydała album „Człowiek Za Dużo Myślący”, który jest niejako hołdem dla bardzo odległych czasów w muzyce. Zahacza bowiem o brzmienia z przełomu lat 60 i 70. Smaku dodają też niezwykłe teksty, w których również czuć magię tamtych czasów. Album ten został nagrany w składzie: Fryderyk Nguyen – gitara, śpiew; Maciej „Jim” Stępień – gitara basowa; Michał Zasłona – instrumenty klawiszowe; Paweł Drygas – perkusja; Agnieszka Rusiecka – chórek; Joanna Zieleń – chórek.

 

Tym razem do finału obok Katedry dostali się jeszcze: Anamor – Za witrażem; Art of Illusion – Cold War Of Solipsism; Lizard – Half-Live oraz Riverside – Wasteland

 


VII EDYCJA – podsumowanie roku 2017

Znalezione obrazy dla zapytania yesternight the false awakeningSą takie projekty, których istnienie przez długi czas funkcjonuje tylko „na papierze”. Niby zespół istnieje, bo się nie rozwiązał, ale o czynnych działaniach ni widu ni słychu. Tak się jakoś stało, że wokół bydgoskiego YESTERNIGHT pozornie nic się nie działo. Pozornie! Bowiem okazało się, że Panowie: Marcin Boddeman – wokal, Kamil Kluczyński – perkusja/produkcja oraz Bartek Woźniak – gitary tak naprawdę od jakiegoś czasu maja już nagraną i wyprodukowana płytę, która czeka tylko na przysłowiową kropkę nad „i”. Wreszcie w 2017 roku album „The False Awakening” wygląda na światło dzienne i okazuje się być… SUPERPRODUKCJĄ, zawierającą muzykę na którą czeka wiele osób! Oficjalna premiera płyty miała miejsce właśnie podczas występu Yesternight na naszym Festiwalu. Gorąco przyjęci muzycy z pewnością nie żałowali, że dali się namówić na wydanie owej płyty. Okazało się bowiem, że traktowane nieco po macoszemu, dziecko rozeszło się niczym bestseller a liczne recenzje w portalach muzycznych, a nawet w „Teraz Rocku” potwierdziły jakość tego materiału.

Obok YESTERNIGHT w finale VII edycji naszego Plebiscytu znalazła się rekordowa liczba wydawnictw. Wszystko to w związku z równą ilością punktów zebranych podczas głosowania przez kilka z nich. Oto finaliści: Believe – Seven Widows, HellHaven – Anywhere Out Of The World, Krzysztof Lepiarczyk – Jakżeż ja się uspokoję, Lion Shepherd – Heat, Lunatic Soul – Fractured , Retrospective – Re:Search oraz Laureat Yesternight – The False Awakening

 


VI EDYCJA – podsumowanie roku 2016

c4023a679cc9e5fe53132cb6a8ba8f54W historii naszego Festiwalu jest kilku wykonawców, którzy na jego scenie pojawili się więcej niż jeden raz. Do takich grup należy warszawska formacja LOVE DE VICE, której album „Pills” został laureatem Nagrody im. Roberta 'RoRo’ Roszaka podczas 11. Festiwalu Rocka Progresywnego im. Tomasza Beksińskiego.  Zespół stawił się po odbiór Nagrody w licznym gronie, choć już bez swojego dotychczasowego wokalisty. Album „Pills” to kawał świetnej roboty, choć to nie do końca stricte progrockowa produkcja. Jednak dla wielu fanów rocka progresywnego w muzyce nie wszystko musi być „połamane” do granic możliwości. Album „Pills” do doskonała pozycja choćby po to, by zaczerpnąć odrobinę wytchnienia od rzeczy bardziej „zakręconych”!Zespół LOVE DE VICE nagrał tą płytę w składzie: Paweł Graneckiśpiew, gitara akustyczna, Andrzej Archanowicz gitara elektryczna, Krzysztof Słabyinstrumenty klawiszowe, R.i.P.gitara basowa oraz Tomasz Kudelskiperkusja z gościnnym udziałem wokalistki Kasi Graneckiej.

Obok LOVE DE VICE do finału zakwalifikowały się następujące wydawnictwa: MELLER GOŁYŹNIAK DUDA – Breaking Habits, RIVERSIDE – Eye Of the Soundscape, TIDES FROM NEBULA – Safehaven oraz VOTUM – :ktonik

 


V EDYCJA – podsumowanie roku 2015

Riverside_LFTMW 5-lecie istnienia naszego Stowarzyszenia także i finał piątej edycji Plebiscytu na najlepszy polski album z gatunku ‚rock progresywny’ za rok 2015 nabiera wyjątkowego i symbolicznego wymiaru. Niestety okoliczność ta jest powiązana ze smutnymi zdarzeniami w zespole, który w tym roku otrzyma nasze wyróżnienie… Tegoroczną Nagrodę im. Roberta ‚RoRo’ Roszaka zdobywa zespół RIVERSIDE za album „Love, Fear and the Time Machine”. Wielka szkoda, że nie będziemy mogli wręczyć trofeum całej czwórce. Niestety tak się stało, że Gru odszedł tam gdzie czas stoi w miejscu i gdzie trwa wieczny koncert… Tym niemniej muzykom warszawskiej formacji należą się wielkie gratulacje za wspaniałą płytę, a pozostałym finalistom za walkę do końca, bowiem stawka znów była wyrównana. Obok Riverside do finału zakwalifikowali się:

ABSTRAKT – Limbosis; ARLON – Mimetic Desires; BRAIN CONNECT – Think Different; STATE URGE – Confrontation

Zespół Riverside album „Love Fear and the Time Machine” nagrał w składzie:

Piotr Grudziński – gitary, Mariusz Duda – wokal i bas, Michał Łapaj – instr. klawiszowe oraz Piotr Kozieradzki – perkusja

 


IV EDYCJA – podsumowanie roku 2014

Maze_Of_Sound_SUNRAY_front3W IV edycji Plebiscytu wyróżnienie otrzymał zespół MAZE OF SOUND za album zatytułowany „Sunray”. To właśnie Łodzianie zdobyli najwięcej punktów, choć trzeba od razu zauważyć, że podczas tej edycji rozpiętość punktowa była bardzo wyrównana, a walka o trofeum trwała do ostatniej chwili. Przypominamy także że obok zespołu Maze Of Sound w finale znaleźli się:

JERZY ANTCZAK – Ego, Georgius, LUNATIC SOUL – Walking On A Flashlight Beams, MILLENIUM – In Search Of The Perfect Melody, THE WHITE KITES – Missing

Zespół Maze Of Sound album „Sunray” nagrał w składzie:

Piotr Majewski – instr. klawiszowe, Jakub Olejnik – wokal, Rafał Galus – gitary, Maciej Kuliberda – gitary, Bartek Sapota – bas oraz Grześ Śliwka – perkusja

 

 

 


III EDYCJA – podsumowanie roku 2013

State_urge_-_White_Rock_Experience_200Podczas III edycji naszego Plebiscytu do finałowej piątki zakwalifikowali się: ARLON – On The Edge, RIVERSIDE – Shrine Of New Generation Slaves, STATE URGE – White Rock Experience, TENEBRIS – Alpha Orionis oraz TIDES FROM NEBULA – Eternal Movement. Tym razem laureatem tego wyróżnienia został zespół State Urge, który w 2013 roku wydał znakomicie przyjęty album “White Rock Experience”.

Najlepszą definicję muzyki, jaką czterej młodzi Panowie zaprezentowali na swym debiutanckim albumie można znaleźć na ich stronie internetowej (http://stateurge.com/) na której piszą: „white rock – autorski gatunek. Z jednej strony głęboko zakorzeniony w klasycznym rockowym brzmieniu, a z drugiej strony niepretensjonalny i świeży, a ponad wszystko emocjonalnie szczery”.

State Urge to:

Marcin Bocheński (perkusja), Marcin Cieślik (gitary, wokal), Krystian Papiernik (gitara basowa), Michał Tarkowski (instrumenty klawiszowe)

 


II EDYCJA – podsumowanie roku 2012

Laureatem drugiej edycji został zespół Retrospective za album „Lost In Perception” wydany w roku 2012. W finałowej stawce znalazły się jeszcze albumy: ALBION – The Indefinite State of Matter; ANANKE – Shangri-La; QUIDAM – Saiko oraz MOONRISE – Stopover – Life.

Album „Lost In Perception” jest drugą płytą leszczyńskiego Retrospective. Nie ma jakiegoś stałego tematu koncepcyjnego, choć jak mówią muzycy, tematem wspólnym wszystkich utworów są ludzkie problemy, codzienne życiowe dylematy i labirynty myśli które przewijają się przez teksty. Album, wydany nakładem niemieckiego wydawnictwa Progressive Promotion Records zbiera bardzo dobre recenzje nie tylko w Polsce, ale i za granicą.

Album został zagrany w składzie, w jakim zespół wystąpił 7 lipca 2012 roku podczas VI Festiwalu Rocka Progresywnego w Gniewkowie:

Jakub Roszak  (wokal)
Alan Szczepaniak  (gitary)
Maciej Klimek  (gitary)
Beata Łagoda  (instrumenty klawiszowe, wokal)
Łukasz Marszałek  (bas)
Robert Kusik  (perkusja)

 

 


I EDYCJA – podsumowanie roku 2011

Pierwszym laureatem wyróżnienia został zespół Hipgnosis za album „Relusion” wydany w roku 2011. W finale rozgrywki znalazły się jeszcze cztery albumy: Figuresmile „In Between”, Joseph Magazine „Night Of The Red Sky”, Tune „Lucid Moments” oraz Xanadu „The Last Sunrise”.

Album „Relusion” został wydany pod koniec 2011 roku. Tytuł w zamyśle jest połączeniem dwóch słów: „religion” i „delusion”. Temat płyty jest zainspirowany książką Richarda Dawkinsa „Bóg Urojony” („God’s Delusion”). To koncept album, ale w odmiennym niż normalne rozumieniu tego słowa. Jest pewnego rodzaju manifestem, ale jedynym tak naprawdę przesłaniem nie jest nakłanianie kogokolwiek do żadnej idei – kładzie nacisk na zmuszenie odbiorców do samodzielnego myślenia, a nie powielania cudzych opinii. To uwypuklenie radości życia, pobudzenia świadomości własnej wartości i wielkości człowieka, jako cząstki Przyrody i Kosmosu.
Płyta zawiera ok. 72 minuty muzyki, a składa się na nią 6 utworów.

Każdy z nich to opis pewnej myśli lub sytuacji, ale bez narzuconej interpretacji. Brak konkretnego tekstu ( KuL śpiewa we własnym, wymyślonym przez siebie języku, choć czasem łączy to się z angielskim ) pozwala z dużą dowolnością interpretować przekaz, dopasować go do siebie. Zmusza do MYŚLENIA.

Album został zarejestrowany w składzie:

SeQ – instrumenty klawiszowe, perkusja, programowanie
KuL – vocal
PiT’u – bas, vocal
ThuG – instrumenty klawiszowe
Ijon – instrumenty klawiszowe
Prince Olo – gitara

oraz gościnnie

Marcin Kruczek – gitara